Deel 3: Positioneren
MediaSoep verhaal: 2 eigenaren uitgekocht… En nu?!Nu ik duidelijker weet waar ik voor sta en wat bij me past is het tijd om te positioneren. De plek innemen die voor mij en MediaSoep goed voelt én bestaansrecht heeft. Ik begin met mijn persoonlijke positionering. Vervolgens maak de vertaalslag richting MediaSoep, om te eindigen met de positionering van MediaSoep.
Persoonlijke positionering
Met een persoonlijke positionering doel ik op hoe ik mijn leven wil indelen, plus hoe ik hier mijn inkomsten mee kan verdienen.
Om tot een concrete pitch te komen voor mezelf heb ik hulp ingeschakeld van twee ervaren adviseurs en conceptdenkers.
Rode draad: Organiseren in harmonie met mens en natuur
De rode draad voor mij heb ik al een tijdje duidelijk. Dit is dat je aan jezelf mag werken om meer in harmonie met mens en natuur te leven. De drie fases die, keer op keer, doorlopen worden zijn:
- Ontdek waarom je doet wat je doet
- Doorbreek patronen en overtuigingen die van nature niet bij je passen
- Omarm stap voor stap wie/wat je van nature wél bent
5 onderliggende natuurprincipes
Door veel te lezen, te ervaren hoe ik MediaSoep en mezelf wil organiseren én tijd door te brengen in de natuur kwam ik er achter dat er een aantal overeenkomstige (universele) principes gelden. Voor nu werk ik met de volgende vijf principes:
- alles is verbonden
- altijd in beweging
- alles heeft een functie
- Dóet gewoon (flow)
- Is zelf-organiserend
Vorm: Spreken, schrijven en sparren
Waar ik oprecht gelukkig van word is (het liefst diepgaande) gesprekken te voeren. 1-op-1 of in kleine groepen. Ik luister en stel vragen. Daarbij ligt mijn kracht in het schrijven en sparren.
Spreken, met name in grotere groepen, ben ik nog aan het ontdekken. Momenteel voel ik nog angst om ‘het podium te pakken’. In een notendop wat ik persoonlijk ga doen:
- Schrijven van artikelen
- Webadvisering en -concepting
- Fungeren als sparringspartner
- Jurylid/gastspreker/gastdocent zijn
Dit is mijn pitch:
Systemen en structuren die voorheen hebben gewerkt piepen en kraken. Mens en aarde raken uitgeput. We móeten onszelf anders gaan organiseren. Maar hoe?
Moeder aarde organiseert haarzelf al 3.8 miljard jaar succesvol. Het is tijd om met een natuurlijke blik naar welvaart, rijkdom en succes te gaan kijken. Want wij, de mens, zijn (onderdeel van) de natuur!
Ik nodig mensen en organisaties uit om, stap voor stap, te gaan organiseren in harmonie met wat nature bij hen past.
- Ontdek waarom je doet wat je doet
- Doorbreek patronen en overtuigingen die van nature niet bij jou passen
- Omarm stap voor stap wie je van nature wél bent (aan de hand van je talenten, schaduwdelen, gaven en missie)
Dit brengt jou:
- Meer flow en levensplezier
- Meer fijne energie en minder spanning
- Meer rust in je leven
Ga je mee op avontuur richting natuurlijke rijkdom?
Ik richt me op ondernemende mensen en organisaties. Die meer in harmonie met zichzelf, elkaar én de aarde willen organiseren.
Vertaalslag MediaSoep
Voor mij was het niet vanzelfsprekend dat MediaSoep meteen zou aansluiten bij mijn persoonlijke positionering. De uitdaging was dan ook, hoe kan ik MediaSoep passend maken bij waar ik voor sta?
Actief blijven in het bedrijfsleven
Om heel eerlijk te zijn. Een deel van de hele zakenwereld vind ik maar helemaal niks. Toch kies ik er, op dit moment, bewust voor om voorlopig hierin actief te blijven. Op deze manier blijf ik ‘dicht bij het vuur’. Het helpt om mijn verhalen te ondersteunen met praktijkervaring.
Bovendien zitten hier, hoe ik het zie, nog veel destructieve patronen en te verwerken trauma’s. Denk aan ondernemende mensen die letterlijk doorwerken tot ze er bij neervallen, managers en organisaties die hun machtspositie (bewust dan wel onbewust) misbruiken en mensen die blijven werken binnen situaties waarin ze zich niet gelukkig voelen.
Mijn geleerde les
Zorg voor een sparringpartner als je met je positionering aan de slag gaat. Dit geldt zowel voor je eigen positionering als die binnen je organisatie. Het klankborden en feedback ontvangen helpt je om, stap voor stap, je verhaal duidelijker te krijgen.
MediaSoep als ‘proeftuin’
Helaas is er (nog) geen handboek hoe je meer in harmonie met mens en natuur kunt organiseren. Binnen MediaSoep kan ik daarom experimenteren met wat wel en niet werkt. In de praktijk wordt van de 10 ideeën eentje succesvol doorgevoerd. De rest slaagt niet of blijft in de ideefase. Voor mij is hierin veruit de grootste uitdaging hoe ik binnen MediaSoep succesvol mens- en energiegericht kan ondernemen én financieel bestaansrecht kan houden.
MediaSoep’s positionering
Nadat ik de contouren duidelijk had voor de positionering van MediaSoep, ben ik gaan delen en sparren met het team. Aangezien de mensen van MediaSoep dienstbaar zijn en het liefst ‘onder de radar’ werken kregen we het idee om ons te positioneren als ondergronds netwerk van specialisten.
Communicatie- en webbureaus helpen groeien met webtechniek.
MediaSoep positioneert haarzelf als het ondergrondse netwerk (de wortels) van specialisten die een select aantal communicatie- en webbureaus (de boom) helpen groeien met webtechniek. Onderstaande afbeelding maakt dit visueel duidelijk (deze afbeelding gebruiken wij prominent op onze website).
Daarom samenwerken met MediaSoep
Je krijgt de aandacht die je verdient als partner van MediaSoep. Wij werken voor een select aantal partners (~10). We nemen de tijd voor je en willen je (mensen) persoonlijk leren kennen.
- We ontwikkelen sámen met onze partners. We luisteren naar hun wensen en ontwikkelen centraal door. Zodat iedereen hiervan profiteert.
- Extra handjes nodig door drukte? Een spoedopdracht die tussendoor komt? We zijn flexibel en kunnen razendsnel ontwikkelen.
- We helpen onze partners aan nieuwe klanten en opdrachten. We adviseren in nieuwe webtrajecten en delen klanten en opdrachten
- We vullen vullen de ‘gap’ tussen enerzijds de ZZP en ‘doe-het-zelf’ websiteaanbieders (budget ~€1000) en de grote internetbureaus (budget €25.000+)
Wij zijn MediaSoep
Wij ontwikkelen hoge kwaliteit weboplossingen die jouw organisatie tijd, geld en energie besparen. Zodat jij je klanten nóg beter kunt bedienen!
We combineren technische weboplossingen met een menselijke aanpak. Zo ontstaat er een natuurlijke flow. Namens onze partners realiseren webtechniek voor met name MKB+ en (semi)overheden.
Als je alles wilt zijn voor iedereen, dan eindig je als niets voor niemand.
Dit is een reeks van 3 blogberichten dat valt onder ‘MediaSoep verhaal: 2 eigenaren uitgekocht, en nu?!’
- Overleven
- (her)Ontdekken
- Positioneren