Deel 1: Overleven
MediaSoep verhaal: 2 eigenaren uitgekocht… En nu?!Sinds het begin van MediaSoep zijn wij (Jorrit, Freek en ik) eigenaar geweest van MediaSoep. Na 10 jaar is hier een einde aan gekomen. Onze visie week teveel van elkaar af en water bij de wijn doen werd steeds lastiger.
Sinds juli 2022 ben ik zelfstandig eigenaar van MediaSoep. Een compleet nieuwe situatie voor mij. Ik neem je mee in het avontuur wat volgde tot waar we nu staan. Hoe verliep het, wat heb ik geleerd en wat het mij persoonlijk heeft gebracht.
Overeenstemming uitkoop
De weg richting de definitieve uitkomst is relatief kort geweest, een maand of 6, maar deze voelde voor mij lang en zwaar. Ik ben namelijk nogal een snelle beslisser ;).
We hebben meerdere scenario’s doorgenomen en veel gesprekken gehad met elkaar. Op het laatst met een (onafhankelijke) begeleider erbij. Voor mij was veruit het moeilijkste in dit proces: 1) dat je als eigenaren tegenover elkaar komt te staan en 2) dat ik ‘mijn mond moest houden’ totdat we er met zijn drieën definitief overeenstemming hadden. Dat knaagde aan me.
De uitdaging is heel groot maar ik ben bereid deze aan te gaan samen met het team. Als ik het niet probeer dan weet ik ook nooit of het zou slagen.
Opluchting
De opluchting was dan ook groot om naar buiten te mogen treden met het nieuws. De medewerkers hadden natuurlijk door dat het stroopte en er iets aan de hand was. Het delen van de uitkomst was wel een verassing voor hen maar werd goed ontvangen.
Ik kreeg diverse felicitaties, zowel privé als zakelijk. Toen lande het ook pas dat dit ook een moment is om te vieren. Ik zat namelijk tot dan helemaal niet in deze modus.
Hoe staan we er voor?
Uiteraard was ik achter de schermen al bezig met een plan voor MediaSoep. In mijn ogen deden we namelijk te veel voor een te brede doelgroep.
Zijn jullie aan boord?
Het eerste wat ik heb gedaan is met de medewerkers zitten. Hoe is het nieuws geland? En het allerbelangrijkste, is er vertrouwen in mij om MediaSoep succesvol te leiden? Al snel kreeg ik signalen dat dit er was. Wel had het team behoefte aan duidelijkheid. Ik heb ze vanaf dag één meegenomen in mijn plannen en volledig open kaart gespeeld. Ondanks dat ik wat meer sturend optrad heb ik (grote) keuzes altijd in samenspraak met het team gemaakt.
Voor mij is het belangrijkste dat er een veilige omgeving is voor iedereen om te mogen falen en hiervan te leren.
Mijn geleerde les
Informeer ook je klanten en overige relaties tijdig. Dit heb ik niet goed genoeg gedaan en dat werd mij, door sommige relaties, achteraf (geheel terecht) kwalijk genomen.
Verliesgevend
MediaSoep stond er in 2022 financieel niet goed voor. Dat, terwijl we 2021 het beste jaar ooit (winst 2021 ~€150.000 met ~€500.000 omzet) hadden gedraaid financieel. We hadden net een nieuwe B.V. structuur uitgerold voor verdere groei. We huurden een prachtige kantoorruimte in hartje Joure met 200+m2 kantoorruimte, met ruimte voor 20+ werkplekken.
Mede doordat we de jaren ervoor een buffer hadden opgebouwd kon MediaSoep het verlies opvangen. Ondanks de financiële druk die ik wel degelijk voelde ben ik vol energie aan de slag gegaan met de bedrijfsvoering, positionering en het aanbod van MediaSoep.
2022 werd een jaar van ~€30.000 verlies en ook 2023 maken we ongeveer hetzelfde verlies. Desondanks heb ik de medewerkers gevraagd wat ze wilden verdienen en ben met alle salarisverhogingen ingestemd. Dit kon mede omdat er twee DGA salarissen wegvielen en ik zelf deeltijd ben gaan werken en financieel niet zoveel nodig heb om een gelukkig leven te hebben.
Mijn geleerde les
Het volledig transparant zijn naar je medewerkers en samen beslissen wordt beloond. Sinds ik o.a. alle cijfers, inclusief salarissen, mijn managementfee en winst/verlies met het team deel kan ik 1) beter uitleggen waarom bepaalde keuzes nodig zijn binnen MediaSoep en 2) kan het team zelf beslissingen nemen die invloed hebben op de bedrijfsvoering.
Door de shit heen
Ondanks dat we (de drie eigenaren) contractueel e.e.a. vast hebben gelegd over openstaande kostenposten en afhandeling hiervan, kwam er toch veel op me af wat ik niet aan heb zien komen.
In een notendop
- Zo zat ik in mijn eentje met 4 BV’s. Het fuseren hiervan heeft meer dan een jaar (!) in beslag genomen.
- Kwamen er onverwachte belastingaanslagen die betaald moesten worden (meteen betalen want de belasting dienst is makkelijk met boetes)
- De kosten voor het begeleiden en administratief in orde maken van ‘uitkoop traject’ vielen veel hoger uit
- Klantafspraken en -contracten die niet (goed) op papier stonden. Waardoor sommige klanten (terecht) ontevreden raakten omdat we niet voldeden aan hun verwachting.
Planmatig improviseren
Waar ik heel blij mee ben is dat ik meteen planmatig aan de slag ben gegaan. Acties noteren en taakgericht uitvoeren. Ook in bedrijfsvoering ben ik tijdelijk meer gaan dirigeren (ondanks dat ik een voorstander ben van zelforganisatie) en heb ik directief gehandeld. Dat was op dat moment gewoon nodig. Het helpt dat ik snel (intuïtief) keuzes kan maken.
Mijn geleerde les
Onderschat niet hoelang de (administratieve) nasleep gaat zijn van een grote beslissing binnen je organisatie. Reken minimaal een jaar voordat je alle losse eindjes te pakken hebt gehad.
Ook blijven genieten
Ondanks (of dankzij?) deze onrustige tijden zijn we als team in deze periode meer naar elkaar toe gegroeid. In de basis was er een vertrouwen in elkaar dat we hier doorheen gaan komen. Ik geniet nog steeds in volle mate van de samenhorigheid binnen het team. Daar ben ik mezelf en de medewerkers enorm dankbaar voor.
Persoonlijk verwerken
De (nasleep van de) uitkoop ging mij niet in de koude kleren zitten. Ik ben nooit gescheiden maar het voelde als een echtscheiding naar 10 jaar huwelijk ;). Je werkt 10 jaar samen en bent bevriend met elkaar. Hoe heeft het zo kunnen lopen? Deels had ik ook last van zelfverwijt. Waarom heb ik niet veel eerder keuzes gemaakt, waarom was er zoveel emotie? Meer hierover in deel 2 van deze serie.
Deel 2: Herontdekken
Zodra ik meer de controle kreeg over de situatie ben ik vol met mezelf aan de slag gegaan. Wat wil ik? Wanneer zijn we in mijn ogen succesvol? Kan ik MediaSoep passend maken in mijn visie?
Deel 2: Herontdekken, publiceer ik (uiterlijk) vrijdag 12 januari 2024.
Dit is een reeks van 3 blogberichten dat valt onder ‘MediaSoep verhaal: 2 eigenaren uitgekocht, en nu?!’
- Overleven
- (her)Ontdekken
- (her)Positioneren