handvaten voor het fundament van jouw organisatie.
met een scherpe blik geef ik…Ik help initiatiefnemers om voor zichzelf scherp te krijgen waar ze voor staan. Zodat ze dit stap voor stap meer uit kunnen gaan dragen. Ik verdiep me in drie pijlers voor succes. Missie, Mensen en Middelen. In de praktijk gaat het om een combinatie van deze drie thema’s.
missie
wat is het grotere doel? wanneer ben je succesvol? waarom doe je wat je doet?
mensen
wie is je doelgroep? hoe draag je bij aan mens en natuur?
middelen
welke middelen stel je beschikbaar? hoeveel geld heb je nodig?
Positioneren vanuit je missie
Om je organisatie succesvol te positioneren is het belangrijk om je missie scherp te hebben. Je missie is de kapstok, de stip op de horizon. Mensen (organisaties) sluiten zich aan bij een (gezamenlijke) missie.
Je mensen bepalen welke middelen ingezet moeten worden om succesvol bij te dragen aan de missie. Middelen helpen mensen om (sneller) stappen te maken richting de stip.
Stap voor stap realiseren
Om focus te houden is het in mijn ogen van groot belang om stap voor stap te handelen. Dit kun je doen door keer op keer het volgende scherp te krijgen:
- Wat is mijn positie? (waar sta je, welke mensen en middelen heb je tot je beschikking)
- Welke stap ga ik zetten? (is dit richting de stip op de horizon, oftewel je missie? Zo nee, herijk je koers)
- Zet de stap! (met de mensen en middelen die je tot je beschikking hebt)